Johan Ekman

EkmanBuss Flexibussitet AB

 

Varumärket EkmanBuss Flexibussitet har funnits sedan 1991, men bolaget startades 1987. Vi sätter alltid kunden i fokus och vårt mål är att ge ut den optimalaste servicen till våra gäster. Vi som arbetar på bolaget känner ett stort ansvar och jobbar målinriktat för att våra kunder ska få ett så gott värdskap som möjligt. För oss är ingenting omöjligt.

 

Affärsidé, mål, vision.

 

Vår affärsidé är att erbjuda marknadens bästa produkt inom busstransport.
Effektivitet, trafiksäkerhet, kvalité och miljö är vår ledstjärna.
Målet är att upprätthålla 100% kvalitét i varje uppdrag.
Visionen är att kontinuerligt stärka vår position som det självklara valet när kunden efterfrågar förstklassig busstransport.

 

Ekmans magiska historia.

Skriven av Håkan Staaf

 

Ägaren, Johan Ekman, hade redan som mycket liten ett brinnande intresse för just bussar. Hemma på Karlaplan så hade han full koll på alla SL:s bussar. Han lärde sig namnen på chaufförerna samt de olika bussmodellerna, för att inte nämna alla avgångstider. Han blev sedermera Sveriges i särklass yngsta bussåkare. Han startade EkmanBuss innan han själv hade busskörkort. Johan gick trafikledarutbildning i Vännäs och blev även trafikledare på Tumlare Buss i Stockholm. Vid detta tillfälle hade han två egna bussar som körde åt Tumlare.
Efter några år såldes Tumlare Buss och Johan kände stark att han ville gå vidare. Han frågade sin vän som han hade jobbat med på Tumlare om han ville bli delägare i bolaget, men han var inte redo för det än. Hans vän blev anställd som trafikledare medan Johan ville vara ute och köra. Han öppnade eget kontor mitt i centrala Stockholm och började marknadsföra bolaget på allvar, och samtidigt bytte bolaget namn till Delfin Buss.
Då hade bolaget vuxit till fem bussar.

Första Bussen

En blixtutveckling.

Det blev inte riktigt vad Johan hade tänkt sig så han hoppade av och startade EkmanBuss (nr:2). Den nya lokalen låg vid Roslagstull och nu var han redo på riktigt. Han rekryterade stans i särklass bästa busschaufförer och lackade om bussarna till en design som ingen har kunnat undvika samt att han matade ut radioreklam. Han var först i Sverige med att marknadsföra ”Glasbussen”, en dubbeldäckare som tog turister runt om i Stockholms stad och med en guideanläggning som hade nio olika språk i hörlurarna. Kunderna strömmade in och från fem bussar 1991 hade han totalt 35 st helturistbussar 2001.

 

Strömma.

2007 sålde Johan Bolaget till Strömma, där han också själv blev Vd, samt ingick i styrelsen och utvecklingen av Strömmas nordiska destinationer. Efter 7 år kände Johan att han ville komma närmare verkligheten igen, se till att kunderna verkligen skulle få det de hade beställt. Han slutade på Strömma, och i samma stund köpte han tillbaka Ekman Resor.

 

En ny epok med sikte på framtiden.

1st Bussness Class lanserades hösten 2014 med den enda dubbeldäckaren i sitt slag i världen. Samma service som på flyg, specialgjorda stolar med benvilare, multimedia-anläggning och tv-skärmar i varje stolsrygg, dubbla kök, vinkyl, frys, kylskåp, kaffebryggare, eget elverk och handikapps-anpassad wc.
Sommaren 2015 köpte Johan tillbaka sitt älskade EkmanBuss från Strömma. Tredje gången gillt, sätter han tänderna i något som kommer att bli spjutspetsen inom busstransporter. Nytt och fräscht kontor i utkanten av centrala Stockholm, som ligger nära allt.